Monday, October 1, 2012

INFO TEMBOK BESAR CINA.

Tembok Besar Cina
Baru-baru ni aku pegi bercuti kat Beijing... Satu tempat yg paling aku teruja utk jejaki adalah Tembok Besar Cina. Utk org yg pertama kali smpai ke tempat ni seperti aku ni adalah 1 pengalaman yg aku takkan lupa sampai bila-bila.

Sedikit info Tentang Tembok Besar Cina :

1 .  Tembok Besar China ini dibina merentasi padang pasir, gunung-ganang dan tanah lapang.
2.    Panjangnya adalah 6700km.
3.    Dibina merentasi beberapa negeri di China iaitu  Shanhaiguan Pass, Liaoning, Hebei, Tianjin, Beijing,              
        Shanxi, Mongolia, Ningxia, Gansu dan berakhir di Jiayuguan Pass.
Penghujung Tembok Besar di Jiayuguan (gambar ehsan dari En.Google)

4.   Di bina sepenuhnya menggunakan tenaga manusia. Mereka dikerah oleh Maharaja dan Pengawai2 utk
      bekerja.
5.   Berjuta2 manusia yg meninggal semata2 utk menyiapkan Tembok Besar Cina ini.
6.   Pembinaan Tembok Besar ini bermula dari Dinasty Qin, seterusnya Dinasty Han, Dinasty Chin, dan   
      berakhir dengan Dinasty Ming.
7.  Tembok Besar ini jugak telah diiktiraf sebagai antara 7 objek ajaib dunia.




Aku attached kan beberapa keping gambar aku masa aku kat sana. :)








tak rugi bercuti di sini.. jika anda berpeluang bercuti di sini. jgn lupa datanglah ke Great Wall of China.







No comments:

Post a Comment